Udgivet i Mad med mere d.
11. februar 2011

Spis dog noget mere frisk fisk!!!

Vi ved godt at fisk er sundt og Danmark er trods alt omgivet af vand, der fiskes masser af fisk men danskerne gider bare ikke rigtigt at spise fisk. I hvertfald ikke når det gælder frisk fisk, når det gælder makrel i tomat, tun på dåse eller anden form for tilberedt fisk så er der lidt mere gang i fiske-spiseriet, men der er stadig meeeget lang vej for at få danskerne til at spise mere fisk.

En af de mest spiste fisk i Danmark er nog laks, laksestykker i diverse afskygninger findes i mange supermarkeders frost- eller køleboks og nemme lige at tage med hjem og komme på en pande, ikke noget med at skulle risikere at blive grisset til ved at skulle rense en frisk fisk.

Her kan du læse et par gode råd til hvordan du kan komme igang med at spise mere fisk i hverdagen:

Fiskeelskere der spiser mere end 300 gram fisk om ugen, bør vælge magre fisk eller opdrætsfisk. Sådan lyder anbefalingen fra Fødevarestyrelsen, der nu justerer de officielle kostråd om fisk. Årsagen til at forbrugere med appetit på lakselasagne, fiskefrikadeller og makrel i tomat skal vælge de magre fisk og opdrætsfisk, er at fiskene ikke indeholder så meget kviksølv og dioxin som fede fisk og fisk fra eksempelvis Østersøen.

Fra fisk får man D-vitamin, jod, selen og sunde fiskeolier – stoffer, du ikke får så meget af i anden mad. Ved at spise 200-300 gram fisk om ugen får man det fulde ernæringsmæssige udbytte af de gunstige stoffer i fisken – uden for mange kemiske forureninger.

Spiser man mere end 300 gram fisk om ugen, opnår man ikke yderligere gevinster i forhold til forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme, men der kan være risiko for at få for mange kemiske forureninger. Hvis altså ikke man vælger de magre eller opdrættede fisk, som er listet nedenfor.

Hvis du vil spise mere end 300 g om ugen, så vælg mellem:

• Rødspætte
• Rødtunge
• Skrubbe
• Torsk (ikke torskelever)
• Kuller
• Kulmule
• Sej (lys- og mørksej)
• Fiskerogn
• Opdrættede ørred og laks

Fødevarestyrelsens råd om fisk
• Spis fisk to gange om ugen til det varme måltid eller en gang om ugen og næsten hver dag som pålæg, gerne 300 gram om ugen
• Varier mellem fede fisk fx laks, sild og makrel og magre fisk fx torsk, rødspætte og tun.
• Spiser man mere end 300 gram om ugen, vælg da magre fisk og opdrætsfisk.
• Kvinder der planlægger graviditet, er gravide eller ammer, bør højst spise én portion østersølaks (ca.125 gram) om måneden og højst 100 gram rovfisk om ugen. De fleste laks i supermarkeder kommer fra opdræt og er derfor ikke omfattet af denne begrænsning – spørg evt. fiskehandleren. Rovfisk er fx rokke, helleflynder, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun.
• Børn under 14 år bør højst spise 100 gram rovfisk om ugen og børn under 3 år højst 25 gram om ugen.

Opdatering af kostrådene – også om fisk
Fødevarestyrelsen gennemgår de kommende 1-2 år alle kostrådene med henblik på en opdatering eller og evt. revidering af kostrådene, i forhold til ny viden. Fødevarestyrelsen vil i denne forbindelse også se nærmere på kostrådet om fisk.

Læs mere om de 8 kostråd på http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/De_8_kostraad/forside.htm

Tidligere indlæg Næste indlæg

Skriv en kommentar